Bankbrede gesegmenteerde e-mail marketing en marketing automation

Situatie

ABN AMRO stond voor de uitdaging om de customer experience in het e-mail marketingkanaal te verbeteren. Dit omwille van de technische beperking van de online banking-omgeving. En het feit dat ze nog sterk leunden op fysieke brievenbuscommunicatie.

Deliverables

Implementatie en roll-out van marketing automation

Samen met mijn team heb ik de implementatie van de marketing automation-oplossing binnen de Retail-divisie gedaan en de uitrol naar de overige divisies, waar zo’n 150 medewerkers van ABN AMRO dagelijks met de tooling werken.

Back-end integratie

Om de e-mail communicatie verder te kunnen personaliseren implementeerden we een integratie tussen het marketing automation platform en ABN AMRO’s centrale CRM- en campagnesystemen.

Customer journey optimalisatie

Naast het faciliteren van de verzendingen van de e-mail nieuwsbrieven en promotionele e-mailings, heb ik ABN AMRO ook geadviseerd over de het optimaliseren van de customer en buyer journey om de conversie naar afspraken en het afsluiten van nieuwe producten en diensten te verhogen.

Resultaten

  • Efficiënte e-mail marketingoperatie met standaard templates voor het dynamisch integreren van content per verzending.
  • Verbeterde customer dan wel buyer journeys.
  • Periodieke inspiratiesessies over de laatste trends in functionaliteit, technologie en conversietechnieken, waaronder toepassing van de overtuigingsprincipes van Cialdini.

Vaardigheden

  • Digitale transformatie
  • Omnichannel marketing
  • Customer experience management
  • Marketing automation
  • E-mail marketing

Marktgebied

Nederland

Periode

2014 – 2017