Digital transformation strategie voor additionele omzetstromen en een optimale customer experience

Situatie

De business unit Passagiers van Amsterdam Airport Schiphol, die verantwoordelijk is voor de activiteiten Parkeren, Schiphol Plaza en See Buy Fly, was op zoek naar nieuwe inkomstenstromen. Daarom had de business unit manager behoefte aan een strategisch plan dat inzicht gaf in de omzetpotentie van activiteiten te creëren door digitale transformatie en disruptie, dus met de inzet van ‘digital’.

‘Deliverables

‘Digital’ als aanjager voor nieuwe verdienmodellen

In een 2-maanden durende opdracht, ontwikkelden we in een team van drie disruptieve business concepten waarin ‘digital’ een belangrijke rol vervulde. Tot op het niveau waarop dat mogelijk was ging ieder concept vergezeld van een high-level business case. Een aantal van de concepten die we adviseerden zijn uiteindelijk jaren later geïmplementeerd, zoals het online bestellen van Tax Free producten om ze achter de douane te kunnen ophalen, als reiziger afzonderlijk laten ophalen van je bagage en de irisscan voor snelle onboarding.

Resultaten

  • Concreet groeiplan voor Parkeren, Schiphol Plaza en See Buy Fly met een roadmap van individuele busines concepten en een business case waar mogelijk.
  • Een team van McKinsey team, dat in dezelfde periode advies op Raad van Bestuurniveau leverde, maakte frequent gebruik van onze resultaten en namen het mee in hun eigen advies.

Vaardigheden

  • Digitale disruptie
  • Digitale transformatie
  • Strategische consultancy

Marktgebied

Nederland

Periode

1999