Merkpropositie en marketingplan voor het nieuwe museum Wereld van Windmolens

Rol

Marketingstrateeg/Brand development director.

Situatie

De Zaansche Molen is de vereniging die de verantwoordelijkheid op zich heeft genomen voor het behouden en onderhouden van de industriemolens op en rond de Zaanse Schans. Dit om toekomstige generaties te doordringen van de belangrijke rol die deze industriemolens speelden in het succes van Nederland in de Gouden Eeuw. Vandaar ook hun besluit om het museum te verplaatsen naar de Zaanse Schans, in de nabijheid van hun molens. Met het Molenmuseum als hun huidige merk naar het grote publiek, was er sterke behoefte aan een marketing plan als basis voor het lanceren van het nieuwe merk Wereld van Windmolens. World of Windmills voor de grote groep buitenlandse bezoekers.

Deliverables

Merkpropositie

Met 2 bestaande merken, De Zaansche Molen en het Molenmuseum die om aandacht vechten, is het belangrijk één sterk consumentenmerk te creëren. Op basis van het ‘Brand House’-model ontwikkelde ik de merkpropositie van Wereld van Windmolens, die het unieke karakter van hun ‘WHY’ benadrukt en definieerde de merkwaarden die leidend worden voor alles wat ze in marketing en communicatie gaan doen. Zowel via (in)directe kanalen als face-to-face..

Pragmatisch marketingplan

De merk- en marktproposities waren de basis voor de ontwikkeling van het marketingplan. De laatste was niet alleen belangrijk voor het aantrekken van fondsen voor financiering van de bouw van het nieuwe museum. Het geeft ook duidelijk richting in hoe bestaande en nieuwe doelgroepen te bereiken, zowel via traditionele en digitale kanalen als op lokatie.

Resultaten

  • Merkpropositie die dient als baken voor marketing, externe en interne communicatie en de ontwikkeling van een nieuwe, professionele organisatie.
  • Gedegen en onderbouwde argumentatie voor het werven van nieuwe fondsen voor de bouw van het nieuwe museum.
  • Helder overzicht met betrekking tot de next steps, het verder in detail uitwerken van de plannen voor individuele kanalen en touchpoints.

Vaardigheden

  • Digitale transformatie
  • Marketingstrategie
  • Omnichannel marketing
  • Customer experience management
  • Branding
  • Merkpositionering

Marktgebied

Nederland en grote touroperators

Periode

2018