Transformatie van een product- naar een klant- en data-gedreven global omnichannel retail organisatie en dagelijks leiding over het Global Brand Communication Team vanuit Ålesund, Noorwegen.
Uitvoering
Transformatie manier van werken
- Co-pilot van de CMO: Mijn primaire opdracht was om van een product-gerichte organisatie naar een data-gedreven en klant-gerichte organisatie te transformeren. Redesign van de processen rondom de jaarlijkse campagnekalender en -budgetten. En van de processen voor het ontwikkelen en uitrollen van campagnes. Met betrokkenheid van zo’n 12 interne en externe stakeholders.
- Integraal end-to-end proces: Daarvoor voerde ik veel 1-op-1 gesprekken die resulteerden in een eerste concept procesflow om met diezelfde stakeholders te toetsen. Na een aantal ronden had ik volledig commitment van alle stakeholders op het hoofdkantoor, in de regio’s en lokale markten.
- Implementatie: Invoeren in de dagelijkse operatie door de nieuwe manier van werken toe te passen op de eerstvolgende campagnes in de campagnekalender.
Teamtransformatie
- Employee experience: Niet binnen de scope van mijn opdracht, maar naar me toe getrokken: verbetering van de werksituatie van het Global Brand Communication team. Langdurig hoge werkdruk. Druk op kwaliteit van de output. Talent van mensen dat onvoldoende aan bod kwam.
- Team ontwikkelplan: Ik ben met ieder teamlid individueel gaan praten over verleden, heden, zorgen en ambities. En gevraagd om hun werkdruk inzichtelijk te maken. Want cijfers overtuigen. Dit heb ik doorvertaald naar een individueel en teamplan, gedeeld met HR.
Operationeel management
- Campagneontwikkeling: Aansturen van het team en externe bureaus bij het ontwikkelen van global omni-channel campagnes. en lokalisatie en uitrol naar lokale markten.
- Campagnemanagement: Uitrol naar lokale markten. Van briefing tot afstemming van behoeften in lokale markten naar productie van de campagne assets, distributie daarvan en het meten van de resultaten.
- Merkimplementatie: Niet binnen scope van mijn opdracht maar naar me toe getrokken: vanuit de kersverse merkpositionering een aantal marketingprojecten geleid met aansturing van externe bureaus.
- Verbeteren manier van werken: Optimaliseren van de kwaliteit van campagne assets per kanaal.
Resultaat
Transformatie manier van werken
- Een klantgerichte, data-gedreven manier van werken geïmplementeerd in 10 maanden tijd.
- Verbeterde manier van werken met het lead creative agency, incl. aanpassing MSA.
- Integratie van het aangekochte merk Babyzen.
- Goedgekeurde business case voor implementatie van een DAM.
Teamtransformatie
- Nieuw operating model met meer flexibiliteit binnen het team.
- Gemotiveerde uitbreiding van het aantal FTE’s binnen de mogelijkheden op korte en langere termijn.
- Integratie van het voormalige Babyzen team.
- Onderbouwde groeiambities (individueel en team) en een betrokken afdeling HR.
Operationeel management
- Global campagnes die sterk bijdroegen aan de verkoop van de belangrijkste produkten.
- Uitrol merkidentiteit, oplevering van een brand book en ontwikkeling van de merkstrategie.
- Plan van aanpak voor optimaliseren processen voor ‘verpakkingsontwerp’ en ‘vertalingen’.