Opdracht

Ontwikkel en implementeer een strategie die ons helpt, in een markt waarin buitenlandse online pure players een steeds grotere marktpositie krijgen, met succes de concurrentie aan te gaan.

Uitvoering

De basis

  • Van merkfundament naar strategie: Vertalen van de merkpositionering naar een CRM- en loyaliteitsstrategie die sterk leunt op de merkwaarden ‘Altijd dichtbij’, ‘Het beste advies’ en ‘Waar voor je geld’.

Business transformatie

  • Customer journey mapping: Een ideaal instrument om een klantgerichte bedrijfscultuur te ontwikkelen. De basis voor de implementatie roadmap op te leveren, inclusief prioriteiten. En de uitgangspunten vast te leggen voor de digitale transformatie.
  • Klantgroep teams: Formeren van teams die zich op specifieke klantgroepen richten, gesegmenteerd op specifieke, onderscheidende kenmerken.

Digitale transformatie

  • Data- en ICT-infrastructuur: Definiëren van de data strategie en de benodigde ICT infrastructuur om de loyaliteitsstrategie in zowel het e-commerce kanaal als via de fysieke winkel te kunnen waarmaken.
  • Implementatie roadmap: Maken van een implementatie roadmap met een eerste basis live-gang en prioriteiten op basis van toegevoegde business waarde.
  • Productontwikkeling: Ontwikkelen van de CRM- en loyalty-infrastructuur, d.w.z. inrichten Customer Data Platform (CDP) en koppeling met webshop, kassasysteem in de winkels, marketing automation platform en een zelf ontwikkelde mobiele loyalty app.
  • Introductiecampagne: Ontwikkelen van de introductiecampagne voor het in de markt zetten van het loyaliteitsprogramma.

Resultaat

  • Progammadoorlooptijd van start strategieontwikkeling tot en met livegang van het loyaliteits-programma in netto 7,5 maanden.
  • In het 1e jaar na livegang:
    • Overscore van 38% op aantal geregistreerde VIP Club leden.
    • 66% stijging in bonbedragen bij aankopen door VIP Club leden.
    • 30% groei in omzet.
    • 400% groei in e-commerce verkopen.