Opdracht

Adviseer ons welke marketingtechnologie we nodig hebben om onze CRM- en loyaliteitsstrategie waar te maken en daarmee invulling te geven aan onze nieuwe merkwaarden.

Uitvoering

De basis

  • Van business strategie CRM- & loyalty strategie: De wens was om loyaliteitsmarketing te gaan bedrijven. De uitwerking van die strategie ontbrak echter. Daarom heb ik via customer journey maps met de stakeholders voor de doelgroepen bezoekers, scholen en sponsors de roadmap gedefinieerd. De basis om de technologiebehoefte te kunnen bepalen.

Business transformatie

  • Nieuw Marketing operating model: Bepalen van de benodigde rollen/functies en functie-inhoud. En bepalen van de wijze van data governance en kennisborging rondom marketingtechnologie. Zowel functioneel als technisch.
  • Pilotprojecten: Om de meerwaarde van data-gedreven werken duidelijk te maken en draagvlak te creëren, heb ik parallel aan het primaire project een aantal kleinere projecten opgestart die tot verrassende inzichten leidden.

Digitale transformatie

  • Data- en ICT-infrastructuur analyse: Met de functionele roadmap als uitgangspunt heb ik een analyse gemaakt van de mogelijkheden en beperkingen van de huidige data- en marketing-technologische infrastructuur.
  • Bepalen van de gewenste martech stack: Bepalen van de benodigde componenten qua marketing technologie in verschillende scenario’s met per scenario de voor- en nadelen.
  • Opstellen RFP document: Uiteindelijk heb ik alle functionele, non-functionele en technische wensen en eisen doorvertaald naar een RFP-document als basis voor een vendor selectie.

Resultaat

  • Ambitie, customer journeys en prioriteiten bepaald.
  • Organisatiebreed beeld van gebruikers- en technische wensen en eisen.
  • Advies over aan te schaffen marketingtechnologie en globale implementatie roadmap.
  • Operating model, w.o. data governance en kennisborging.
  • RFP document voor fase 2, de leveranciersselectie.