Opdracht

Ontwikkel voor ons – Kroymans Corporation, de distributeur voor de merken Cadillac, Corvette en HUMMER in Europa (CCHE) – een strategie die ons gaat helpen een serieus marktaandeel te pakken en de concurrentie aan te gaan met gevestigde merken als BMW, Mercedes en Jaguar. Voer die strategie vervolgens ook uit.

Uitvoering

De basis

  • Duidelijke strategie: Met het ‘op slot gaan’ van het RDW-bestand viel de keuze bijna vanzelfsprekend op het opbouwen van een eigen prospect- en klantdatabase, gebaseerd op 1st party data. En het voeren van een CRM/loyaliteitsstrategie omdat de marketing- en communicatie budgetten bescheidener waren dan die van de concurrenten.

Business transformatie

  • Data- en customer-driven mindset: Ontwikkelen van een data-driven mindset zodat via dataverrijking leads en prospects op een gestructureerde manier konden worden opgevolgd en geconverteerd naar een (herhaal)aankoop.

Digitale transformatie

  • Data- en ICT-architectuur: Definiëren van de data strategie en de ICT-architectuur om de CRM- en loyaliteitsstrategie te kunnen waarmaken.
  • ICT Product- en doorontwikkeling: Bouwen en implementeren van de martech (marketing technologie) infrastructuur en koppeling met de bestaande systemen. Configureren, implementeren en koppelen van een customer data platform (CDP) met bestaande databronnen. Bouwen en implementeren van een leadgeneratie en nurturingcampagne. Inrichten van Customer Service als schakel voor actieve leadopvolging.
  • Operationeel marketing management: Digitale productontwikkeling (pan-Europese websites en omnichannel campagnes). Beheren van het marketing productiebudget. Inrichten van rapportages en dashboards. Periodieke afstemming met CCHE over resultaten en eventuele bijsturing.

Resultaat

  • Campagnes (modelintroducties en activaties) scoorden 10-80% boven target.
  • Een kwalitatief 1st party prospect- en klantdatabestand voor opvolging in de customer journey/life cycle.
  • CRM- en loyalty marketing operatie en infrastructuur die gold als de benchmark in de automotive industrie.
  • Scherpe inzichten in kanaalattributie en -effectiviteit.