Digital transformation en service design in supply chain management

Rol

Supply & demand planning manager/business operations project manager.

Situatie

IBM’s International Logistics Center (ILC) is een 3PL logistiek dienstverlener met klanten in het EMEA-marktgebied. In mijn rol, nam ik de verantwoordelijkheid om de business operatie te optimaliseren in een gecombineerde rol. IBM’s ILC was daarbij de supply chain-regisseur en Nedlloyd was verantwoordelijk voor het logistieke fulfilment.

Deliverables

Transparante operationele processen

Accurate informatie is cruciaal in supply chain management. Dat vraagt om transparantie. Op eigen initiatief ben ik me – naast mijn rol in supply & demand planning – gaan verdiepen in tabellen en queries. Uiteindelijk resulteerde dit in een managementinformatiesysteem dat ik samen met een collega ontwikkelde, waarbij de hele business unit op uitzonderingen kon gaan managen. Vervolgens vroeg het management van het ILC me om de ISO9001-certificering voor mij business unit te begeleiden. Een unieke mogelijkheid om de hele operatie van het ILC te leren kennen en de blinde vlekken in de processen en procedures op te sporen. Dit maakte het mogelijk om projecten te definiëren om die issues op te lossen. Een van die projecten was die invoering van Activity Based Costing, waarmee ik aantoonde dat sommige activiteiten verlieslijdend waren en dus beter konden worden afgestoten.

Kostenreductie en grotere efficiency

Een van de andere projecten was het creëren van transparantie in zowel de inbound als outbound supply chain. Wederom met behulp van data en queries. Een exercitie waarmee ik aantoonde dat het met de leverbetrouwbaarheid van de toeleveranciers niet zo best gesteld was, waardoor we ook niet optimaal konden presteren richting onze klanten. Op basis hiervan waren we in staat om de service level agreement met onze leveranciers te heronderhandelen en strakkere afspraken te maken. Dat had meteen een positieve invloed op leveringen aan klanten. Nog een project was een analyse op de inbound transportkosten, die aantoonde dat, op basis van de maat/wichtverhouding, het mogelijk was om aanzienlijke besparingen op transportkosten te realiseren. Dat deden we dus. En pakten het probleem bij de kern aan door het ‘vervuilder betaalt’-principe in te voeren, waarmee degene die orders onnodig via luchtvracht lieten komen, die desbetreffende kosten kreeg doorbelast.

Het eindresultaat: een sterkere concurrentiepositie

Door ook te kijken naar de outbound logistiek, heb ik maatregelen geïmplementeerd die zorgden voor en grotere efficiency. Zoals het aanpassen van de landenvolgorde waarin de klantorders werden verwerkt, waardoor orders in sommige gevallen 2 dagen sneller het warehouse verlieten. Het resultaat van al deze maatregelen was een sterk verbeterde concurrentiepositie van IBM’s International Logistic Center in de markt voor 3PL supply chain diensten.

Resultaten

  • Een managementinformatiesysteem (MIS) waarmee de organisatie ‘management by exception’ kon toepassen.
  • Volledige transparantie in de inbound supply chain, met als resultaat strakkere SLA-asfsprakenn en een verhoging van de leverbetrouwbaarheid moet zo’n 40%.
  • Structurele reduction van USD 10 mln per jaar  in inbound transportkosten door de voorkeursmodaliteit te bepalen en een de ‘vervuiler betaalt’-principe in te voeren.
  • Structurele reductie van de voorraad door een grotere leverbetrouwebaarheid van ca. 35%, van gemiddled USD 100 mln naar USD 65 mln.
  • Transparantie in de outbound supply chain, resulterend in een 10-tallen procenten hogere leverbetrouwbaarheid naar klanten.
  • Door Activity Based Costing transparantie in operationele kosten om onderbouwde (des)investeringsbeslissingen te kunnen nemen.
  • Verbeterde concurrentiepositie in de markt voor 3PL supply chain management diensten.

Vaardigheden

  • Digitale transformatie
  • Service design/business process redesign
  • Business operations
  • Supply chain management
  • Logistiek
  • Customer service

Marktgebied

EMEA

Periode

1992 – 1995