Opdracht

Die was er niet. In mijn operationele rol werd ik gedreven door nieuwsgierigheid. En zag kansen voor verbetering van de operationele bedrijfsvoering. Wat senior management deed besluiten me voor een deel van mijn tijd vrij te maken voor de rol van programma manager.

Uitvoering

Digitale transformatie

  • Managementinformatie: Het challengen van bestaande werkwijzen en verdieping in databases en systemen was de basis voor het opleveren van een gestructeerde set aan dashboards en rapportages volgens de KPI-pyramide structuur. Management by exception op directie- en operationeel niveau.

Business transformatie

  • Customer-driven mindset: Leading by example heb ik een transformatie gerealiseerd van een product naar een klantgerichte mindset en organisatie.
  • Inzicht in processen en rendement: De implementatie van ISO9002 zorgde voor scherp inzicht in de bestaande bedrijfsvoering en verbeterkansen. Invoering van Activity-Based Costing voor een betere kijk op financieel rendement.
  • Kosten- en logistieke pijplijn optimalisatie: Door goede dashboards en rapportages over de hele supply chain verbeterden via heronderhandeling van Master Service Agreements en een reeks aan projecten en procedures het kostenniveau en leversnelheid en betrouwbaarheid aanzienlijk.

Resultaat

Digitale transformatie

  • Een KPI en dashboard pyramide en volledige transparantie in de gehele supply chain resulteerden in enorme tijdsbesparing en een verhoging van de ervaren servicegerichheid met 38% punten.
  • Herinrichting van geautomatiseerde operationele processen leverde een kortere levertijd op

Business transformatie

  • Structurele reductie in inbound transportkosten van jaarlijkst USD 10 miljoen door het bepalen van de voorkeursmodaliteit per product en invoering van het ‘de vervuiler betaalt’ principe.
  • Grotere leverbetrouwbaarheid resulteerde in een structurele daling in de eigen voorraad van USD 110 miljoen naar USD 71 miljoen, een reductie van 35%.
  • Activity-Based Costing gaf inzicht in de daadwerkelijke operationele kosten en daarmee een solide basis voor (des)investeringsbeslissingen.
  • Door een sterke verbeterde service en fors gedaald kostenniveau verbeterde de concurrentiepositie als aanbieder van 3rd Party Logistics dienstverlener aanzienlijk.