Brand activation as the driver for Nike TEAM sales e-commerce

Situatie

Nike TEAM had de ambitie om te kapitaliseren op haar partnership met de nationale Franse voetbalbond, de FFF. Ze ontwikkelden de ‘grassroots meets greatness’ campagne. Deze was erop gericht om de afstand tussen voetballers bij amateurclubs en hun helden van het nationale team te verkleinen. Voor dat doel had Nike TEAM een productlijn ontwikkeld die bereikbaar was voor iedere portemonnee.

Deliverables

Digitale merkactivatie campagne

Met mijn team hebben we de digitale merkactivatie campagne ontwikkeld, gebruik makend van de kracht v marketing automation technologie. Met gebruik van de contacten bij amateurclubs van de FFF, activeerden we vertegenwoordigers van de clubs om zich te registeren en hun incentive te claimen: 2 gratis trainingsdoeltjes.

Online bestellen via een customized webshop

Na registratie hebben de clubvertegenwoordigers toegang tot een aantrekkelijke, digitale productcatalogus. Hier kunnen ze orders plaatsen voor de tenues van hun voetbalteams.

Customized webshop als opvolger van een digital retail catalogus

De customized webshop voor amateur voetbalclubs was ontwikkeld op basis van een voorganger. Een digitaal tool dat de traditionele papieren catalogus verving. Hiermee konden retailers hun klanten, vertegenwoordigers van voetbalclubs, een betere customer experience bieden. Het bood ze de mogelijkheid om alle mogelijke club tenues te laten zien, inclusief logo’s en bedrukking. Vervolgens kon de retailer, op basis van de gekozen opties, een op-maat offerte opsturen. Na keuze van de club kon de order na het selecteren van alle maten en namen direct worden geplaatst. Levering vond plaats uit zowel de fysieke voorraad van de retailer als die van Nike TEAM.

Strategische customer journey map om loyaliteit onder amateurvoetballers te stimuleren

Na de activatiecampagne hebben we samen met Nike TEAM een strategische customer journey map ontwikkeld. De reden daarachter is om loyaliteit te creëren tussen individuele voetballers bij amateurverenigingen en Nike. Met als doel om merkvoorkeur cross-sell kansen te creëren. We hebben een groot aantal potentiële diensten geprioriteerd en vastgelegd in een implementatie roadmap.

Resultaten

  • De merkactivatie campagne genereerde een ROI van 6.100% wat correspondeert met een miljoenenomzet.
  • Interesse van nationale voetbalbonden uit andere landen.
  • Een generiek concept dat kan worden uitgerold naar andere landen én sporten.

Vaardigheden

  • Digital transformation
  • Merkactivatie
  • Marketing automation
  • E-commerce
  • Customer journey mapping

Marktgebied

Europa

Periode

2019