Opdracht

Help ons – Goededoelen Loterijen, aanbieder van de Nationale Postcode Loterij, Vriendenloterij en Bankgiro Loterij – met het ontwikkelen van digitale werving van deelnemers en groei in lotenverkoop.

Uitvoering

Digitale transformatie

  • Implementatie marketing automation: Op basis van de functionele wensen en eisen heb ik met mijn team de marketing automation software geïmplementeerd en de geautomatiseerde campagnes ingericht.

Business transformatie

  • Data-driven mindset: Ontwikkelen van een basishouding om vanuit data en de daaruit voortkomende inzichten te werken. Zodat we campagnes verder konden optimaliseren (CRO) en experimenteren en testen (A/B-testing).
  • Testen als onderdeel van het basisproces: Continue A/B-testing werd standaard onderdeel van het operationele proces. Zo ontstond een ‘bibliotheek’ van hypotheses, resultaten en best practices.
  • Werken vanuit een strategisch kader: Na aanvankelijk operationeel gestart te zijn, overtuigden we Goededoelen Loterijen van de noodzaak voor een strategisch benadering van het e-mail kanaal. Ik heb vervolgens dat kader, als uitgangspunt voor alle activiteiten, ontwikkeld.

Operationeel management

  • Managed e-mail marketing services: Gedurende 5 jaar heb ik met mijn team de volledige e-mail marketing- en marketing automation operatie gerund. Conceptontwikkeling, design, productie, implementatie, data management en kanaalmanagement m.b.v. specifieke rapportages.
  • Inspiratiesessies: periodieke inspiratiesessies voor de medewerkers van Goededoelen Loterijen om ze inzicht te geven in de laatste ontwikkelingen in (interaction) design en technologie.

Resultaat

  • Volledig data-gedreven en efficiënte e-mail marketing en marketing automation operatie.
  • Een eerste goede stap van een single channel naar een omni-channel aanpak in campagneontwikkeling.
  • E-mailkanaal dat aantoonbaar een bijdrage van 28% leverde in de verkoop van nieuwe loten.