Opdracht

Help ons – Rijksmuseum, met 2,4 miljoen bezoekers in het jaar van heropening 2014 – met het consolideren en uitbouwen van dit succesvolle bezoekersaantal. Ontwikkel daarvoor een aanpak gericht op het stimuleren van herhaalbezoek onder in Nederland woonachtigen en een bezoek door buitenlandse bezoekers als ze Nederland aandoen.

Uitvoering

De basis

  • Grondige analyse: Van de bestaande marketingstrategie, de ingezette kanalen en middelen, staat van de technologische infrastructuur. O.a. door gesprekken met alle stakeholders binnen de organisatie.

Strategie-ontwikkeling

  • CRM- & loyaliteitssstrategie: Om potentiële en bestaande bezoekers relevant te benaderen was een data-gedreven manier van werken nodig. Ik heb de CRM-strategie – als onderdeel van de marketingstrategie – ontwikkeld. Inclusief de benodigde infrastructuur qua marketing technologie en koppeling naar bestaande ICT-applicaties. Inclusief een implementatie en roll-out plan.
  • Marketing(communicatie)strategie: Ik heb de basis marketing(communicatie)strategie ontwikkeld met verschillende voorbeelden hoe je digitale technologie in de fysieke en online museumomgeving op een innovatieve manier kunt inzetten.
  • Draagvlak voor data-gedreven werken creëren: Omdat niet iedereen binnen de organisatie per definitie voorstander was van deze benadering, heb ik multi-step campagnes rond de Modern Times- en Late Rembrandt-tentoonstellingen ontwikkeld: de journey, design, implementatie.

Resultaat

  • Datagedreven projecten die met een forse ROI en flinke groei in het aantal e-mail abonnees de waarde van een CRM-aanpak aantoonden, resulterend in groter draagvlak.
  • Pragmatische marketing- en CRM-strategie, gereed voor (pilot) implementatie.
  • Customer experience optimalisatie-advies m.b.t. verschillende kanalen.