Opdracht

Ondersteun ons bij onze e-mailmarketing activiteiten en ontwikkel een CRM- en loyalty marketingstrategie waarmee we betere relatie opbouwen met onze klanten en minder afhankelijk worden van kortingsacties.

Uitvoering

Digitale transformatie

  • Implementatie marketing automation: Ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van het platform en geautomatiseerde campagnes.
  • Data-gedreven werken: Komend vanuit een situatie waarin Praxis sterk leunde op de reclamefolder heb ik ze overtuigd o.b.v. resultaten vanuit marketing automation campagnes om een data-gedreven manier van werken te omarmen. En dit vervolgens geïmplementeerd.
  • Klantdata-analyse: Uitvoeren van een analyse op de database, die inzicht gaf in gemiddelde aankopen en aankoopfrequentie, engagement en de afhankelijkheid van kortingsacties (40% van de omzet).

Operationeel management

  • Managed e-mail marketing en marketing automation services: Gedurende 4 jaar heb ik met mijn team de volledige e-mail marketing- en marketing automation operatie gerund. Conceptontwikkeling, design, productie, implementatie, data management, standaard A/B-testing en kanaalmanagement m.b.v. specifieke rapportages.
  • Inspiratiesessies: periodieke inspiratiesessies voor de medewerkers van Pon Automotive om ze inzicht te geven in de laatste ontwikkelingen in (interaction) design, technologie en de toepassingsmogelijkheden.

Business transformatie

  • Inzicht in de customer journey: Via een customer journey map heb ik het met team van Praxis inzichtelijk gemaakt hoe via communicatie in iedere fase van die journey in te spelen op specifieke klantbehoeften. En bestaande pijnpunten en kansen in beeld gebracht.
  • CRM- en loyalty marketingstrategie: Ontwikkelen van een strategie op basis van de omarmde data-gedreven manier van werken en de ontwikkelde customer journey map.

Resultaat

  • Verbeterde e-mail marketing en campagne KPI’s met 15-35%.
  • Verbeterplan met aspecten als interactie- en visueel ontwerp, html code en campagne flows, gevoed door gemaakte segmentering vanuit de eerdere data-analyse.
  • Aan de directie gepresenteerde en door hen goedgekeurde CRM- en loyaliteitsstrategie.