Opdracht

Help ons – wereldwijd marktleider in de productie en onderhoud van machines voor vlees-, vis- en pluimveeverwerking – met een asssessment op onze huidige (Salesforce) ICT-infrastructuur. En lever een roadmap voor de aanpassing en implementatie van marketingtechnologie die onze inbound marketing ambitie optimaal ondersteunt.

Uitvoering

De basis

  • Van inbound marketingstrategie naar concrete roadmap: Om de marketingtechnologie behoefte te kunnen bepalen, heb ik met alle interne stakeholders customer journey maps ontwikkeld die de inbound marketing ambitie verder concreet maakte en een goed beeld gaf van pijnpunten en onbenutte kansen.
  • User/customer experience assessment: Een UX/CX-analyse van verschillende digitale kanalen, waaronder Marel.com gaf goed inzicht in de noodzakelijke aanpassingen.

Digitale transformatie

  • Data- en ICT-infrastructuur analyse: Met inzicht in de functionele business-behoeften voerde ik met mijn technische team een analyse uit op de ICT-omgeving, met name op de geïmplementeerde Salesforce-producten Pardot en Sales Cloud, in de koppeling met andere systemen.
  • Technische implementatie roadmap: De analyse heb ik doorvertaald naar een meerjarige implementatie roadmap met projecten geprioriteerd op basis van urgentie en toegevoegde waarde.

Resultaat

  • Integraal inzicht bij alle stakeholders over het marketing- en operationele proces, inclusief de pijnpunten en (commerciële) kansen.
  • Verbeterplan – conversie optimalisatie (CRO) – voor Marel.com om een efficiënt lead-kanaal te worden in de aangescherpte inbound marketing strategie. Dit leidde tot een forse vervolgopdracht.
  • Verbeterplan voor het inrichten van geautomatiseerde omnichannel campagnes.
  • Pragmatisch advies voor een optimale technische inrichting van de Salesforce producten in de ICT-omgeving.
  • Functionele en technologische implementatie roadmap om de inbound marketingstrategie te ondersteunen en de customer experience te verbeteren.