E-commerce strategie en webshop voor de MKB- en SOHO-markten in publishing

Situatie

Elsevier Science Direct verkoopt – vaak kostbare – abonnementen voor de doelgroepen wetenschappers, beleidsmakers en juristen aan klanten in zowel commerciële als overheidsmarkten. Een market die zij tot dan toe nog niet hadden betreden was die van het MKB en freelancers. Een segment dat tot dan toe te onrendabel was om te bewerken via account managers.

Deliverables

Ontwikkeling van een e-commerce kanaal

Om die reden adviseerden mijn team en ik hen een ‘self-service’ e-commerce kanaal te ontwikkelen dat klanten in het freelance- en MKB-segment de mogelijkheid bood de titels en artikelen van hun interesse te kopen. Om het productaanbod beter af te stemmen op de koopkracht binnen dit marktsegment ontwikkelden we nieuwe producten, te weten losse artikelen, bundels van artikelen of artikelen in combinatie met complete titels. Na deze exercitie hebben we het e-commerce platform ontworpen, gebouwd en geïmplementeerd en een pilot gedraaid met een beperkte groep aan klanten.

Resultaten

  • Intuïtief e-commerce platform met een laagdrempelig bestelproces.
  • Nieuw commercieel kanaal dat Elsevier Science Direct in staat stelde een nieuw marktsegment aan te boren.

Vaardigheden

  • Digitale disruptie
  • Digitale transformatie
  • E-commerce
  • Customer experience management
  • User Experience design
  • Service design

Marktgebied

Europa

Periode

2009