Opdracht

Help ons – KLM Cargo, aanbieder van algemene en gespecialiseerde luchtvrachtdiensten – aan een oplossing die onze regio teams wereldwijd in staat stelt sneller te reageren op offerteaanvragen. En: biedt ons een oplossing om de beladingstijd en zgn. omkeertijd van vliegtuigen te verbeteren.

Uitvoering

Business transformatie

  • Business analyse: Met als doel het invoeren van een digitaal wereldwijd pricing tool, was de eerste stap was een probleemanalyse, bijv. hoeveel contracten lopen de regio teams nu mis? En wat zijn regionale marktkarakteristieken? Boven water gehaald via gesprekken met regiodirecteuren en mensen in hun teams.
  • Demo als basis voor workshops: Omdat niet alle regiodirecteuren voor meer transparantie waren, heb ik een demo laten ontwikkelen. Om ze een idee te geven wat het digitale pricing tool voor ze zou betekenen. En als basis voor onderlinge discussies. De demo zorgde dat degenen die bezwaren hadden overstag gingen.
  • Van succes naar vervolgopdracht: Die was het introduceren van een procedure met een bonus/malus-component voor verladers om de fysieke lading aan te leveren die ze vooraf adminstratief bij KLM Cargo hadden aangemeld.

Digitale transformatie

  • Completeren functionele en technische wensen en eisen: Op basis van de eerder ontwikkelde demo ophalen van aanvullende (non-)functionele en technische wensen en eisen.
  • Bouw van de pricing tool: Visueel en interactieontwerp en bouw en integratie van de tool in de bestaande ICT-infrastructuur.

Resultaat

  • Stijging in het aantal gewonnen offertes.
  • Daling van de gemiddelde vliegtuigomkeertijd.