Stokke Business transformatie Brand marketing Communicatie Operationeel management Operational excellence Implementatie Strategie Omni-channel retail B2B2C

Opdracht

Transformatie van een product- naar een klant- en data-gedreven global omnichannel retail organisatie en dagelijks leiding over het Global Brand Communication Team vanuit Ålesund, Noorwegen.

Uitvoering

Transformatie manier van werken

  • Als co-pilot van de CMO was mijn primaire opdracht de transformatie: redesign van de processen rondom de jaarlijkse campagnekalender en -budgetten. En het ontwikkelen en uitrollen van campagnes. Met betrokkenheid van zo’n 12 interne en externe stakeholders.
  • De oplossing: communicatie met en tussen stakeholders. Veel 1-op-1 gesprekken. Maken van de eerste concept procesflow om te toetsen. Na een aantal ronden had ik volledig commitment van alle stakeholders op het hoofdkantoor, in de regio’s en lokale markten.
  • Implementatie: invoeren in de dagelijkse operatie door de nieuwe manier van werken toe te passen op de eerstvolgende campagnes in de campagnekalender.

Teamtransformatie

  • Niet binnen de scope van mijn opdracht, maar naar me toe getrokken: verbetering van de werksituatie van het Global Brand Communication team. Langdurig hoge werkdruk. Druk op kwaliteit van de output. Talent van mensen dat onvoldoende aan bod kwam.
  • De oplossing: met ieder teamlid individueel gaan praten over verleden, heden, zorgen en ambities. En gevraagd om hun werkdruk inzichtelijk te maken. Want cijfers overtuigen. Met doorvertaling naar een individueel en teamplan, gedeeld met HR.

Operationeel management

  • Aansturen van het team en externe bureaus bij het ontwikkelen van global omni-channel campagnes.
  • Uitrol naar lokale markten. Van briefing tot afstemming van behoeften in lokale markten naar productie van de campagne assets, distributie daarvan en het meten van de resultaten.
  • Niet binnen scope van mijn opdracht maar naar me toe getrokken: vanuit de kersverse merkpositionering een aantal marketingprojecten geleid. En externe bureaus aangestuurd.

Resultaat

Transformatie manier van werken

  • Een klantgerichte, data-gedreven, omni-channel manier van werken geïmplementeerd in 10 maanden tijd.
  • Goedgekeurde business case voor implementatie van een DAM.

Teamtransformatie

  • Nieuw operating model met meer flexibiliteit binnen het team.
  • Gemotiveerde uitbreiding van het aantal FTE’s binnen de mogelijkheden op korte en langere termijn.
  • Integratie van het voormalige Babyzen team.
  • Onderbouwing groeiambities (individuele en team) en een betrokken afdeling HR.

Operationeel management

  • Global campagnes die sterk bijdroegen aan de verkoop van de belangrijkste produkten.
  • Uitrol merkidentiteit, oplevering brand book en ontwikkeling  merkstrategie.
  • Verbeterde manier van werken met het lead creative agency, incl. aanpassing MSA.
  • Integratie van het aangekochte merk Babyzen.
  • Plan van aanpak voor optimaliseren processen voor ‘verpakkingsontwerp’ en ‘vertalingen’.
  • Gedegen overdracht met actieplan naar mijn permanente opvolger.