Situatie
Bugaboo, het beroemde high-end kinderwagenmerk dat op dat moment in 38 lokale markten wereldwijd verkocht, was nog sterk afhankelijk van verkopen via het retailpartnerkanaal. Om de groei de versnellen wilde de directie haar producten verkopen via een eigen e-commerce platform dan wel webshop. Daarvoor hadden ze een strategisch plan nodig.
Deliverables
Intensieve desk en field research
In een intensieve research-fase, via zowel desk research als field research in een aantal lokale markten, heb ik de trend in de markt voor kinderwagens, algemene retailtrends, de persona’s van de Bugaboo-klant en de concurrentie in beeld gebracht.
Ontwikkeling van een wereldwijde e-commerce strategie
In grote lijnen was het advies om met de eigen e-commerce activiteiten ‘all out’ te gaan zonder daarmee aan te sturen op een mogelijk channelconflict met hun bestaande retailpartners). Daarvoor heb ik een mechanisme voorgesteld dat niet alleen kostenbesparend werkt voor Bugaboo (minder vierkante meters winkeloppervlak nodig), maar tegelijkertijd de retailer beloont voor zijn verkoopinspanning mochten klanten hun Bugaboo-kinderwagen uiteindelijk via Bugaboo.com kopen.
Een plan met aandacht voor individuele e-commerce deelgebieden
Het plan bevat advies met betrekking tot hoe om te gaan met het productportfolio, de distributiestrategie, prijsstrategie, een globaal implementatie- en roll-out plan voor het e-commerce platform, aandachtspunten in supply chain management en operations, customer service, ICT en Legal. En een business case met 3 verschillende groeiscenario’s.